De kracht van circulaire denim
Frontrunners in circular denim
De kracht van circulaire denim
We zijn 's werelds eerste circulaire denim merk. Door de principes van de circulaire economie toe te passen verkleinen we onze ecologische voetafdruk. Zie hier de impact die wij maken in vergelijking met de gemiddelde dirty denim.
We zijn 's werelds eerste circulaire denim merk. Door de principes van de circulaire economie toe te passen verkleinen we onze ecologische voetafdruk. Zie hieronder het verschil in water, CO2, landgebruik en recycling tussen de dirty denims en onze MUD Jeans.
311 mio
We hebben in 2022 61.7 miljoen liter water bespaard
251.047
We hebben in 2022 251 duizend kilo CO2-uitstoot vermeden
18.363
We hebben in 2022 18.363 spijkerbroeken bespaard van de vuilnisbelt
533 mio
We hebben tot 2019 550 miljoen liter water bespaard
1 mio
We hebben tot 2019 1,5 miljoen kilo CO2 vermeden
160,000
Alleen al in 2019 hebben we 160.000 m2 land behouden
66,787
We hebben tot 2021 66,787 spijkerbroeken bespaard van de vuilnisbelt
Water
Voor de productie van één paar MUD Jeans gebruiken we 400 liter water. Door onze jaarlijkse levenscyclusanalyse weten we dat, door het gebruik van gerecycled katoen, gerecycled water & waterbesparende productietechnieken, je jeans 72% water besparen.
CO2
Bij de productie van één paar MUD Jeans wordt 3,4 kg CO2 uitgestoten. Door onze jaarlijkse levenscyclusanalyse weten we dat, door het gebruik van gerecycled katoen, hernieuwbare energie & energiebesparende productietechnieken, je jeans 41% CO2 besparen.
Recycling
Met ons terugnamesysteem zamelen we jeans in die voor meer dan 96% uit katoen bestaan. In samenwerking met de denimexperts van Recover en Tejidos Royo in Valencia worden nieuwe spijkerstoffen gemaakt van 40% post-consumer gerecycled katoen.
Water
De industriestandaard voor het produceren van een spijkerbroek is 7.000 liter. Voor de productie van één paar MUD Jeans gebruiken wij 477 liter water. Jouw MUD Jeans bespaart dus 6,523 liter water! Dit wordt mogelijk gemaakt door de waterrecyclingfabrieken en de innovatieve was technieken van onze fabrieken.
CO2
MUD Jeans zijn CO2-neutraal. Bij het produceren van één paar MUD Jeans wordt 6,10 kg CO2 uitgestoten. Dit is 74% minder dan de industriestandaard. Deze CO2 besparing komt door het gebruik van energiezuinige productietechnieken, transport over land en water én het gebruik van gerecycled katoen. Maar, onze inspanningen stoppen hier niet: sinds 2016 compenseren we onze uitstoot en zijn wij daarom CO2-neutraal. Lees hier het volledige BlueDot-rapport.
Landuse
Gemiddeld gebruikt een paar MUD Jeans 47% minder land dan de industriestandaard. Landbezetting, zowel stedelijk als agrarisch, heeft een impact op de grond en haar ecosystemen. Een paar MUD Jeans gebruikt slechts 5,16 m2a, waarvan 99% landbouwgrond. Door tot 40% gerecycled katoen in onze jeans te gebruiken, kunnen we ons gebruik van biologisch katoen en daarmee ook ons gebruik van land verminderen.
Recycling
We hebben al 66.767 spijkerbroeken omgezet in nieuwe denim. Met ons terugnamesysteem zamelen we jeans in die voor meer dan 96% uit katoen bestaan. In samenwerking met de denimexperts van Recover en Tejidos Royo in Valencia worden nieuwe spijkerstoffen gemaakt van 40% post-consumer gerecycled katoen.
Show me the numbers
Recycling Jeans
Recycling jeans
Met een team van top-experts op het gebied van recycling slagen we erin om onze eigen kringloop te sluiten. Onze nieuwe jeans bevatten tot 40% gerecycled post-consumer denim. Dit is het hoogste percentage dat op dit moment mogelijk is.
With a team of world-class experts in recycling we manage to close our own loop. Our new jeans contain up to 40% post-consumer recycled denim. The highest percentage out there.
Recycling Jeans
Met een team van top-experts op het gebied van recycling slagen we erin om onze eigen kringloop te sluiten. Onze nieuwe jeans bevatten tot 40% gerecycled post-consumer denim. Dit is het hoogste percentage dat op dit moment mogelijk is.
We hebben de eerste jeans ontworpen die gemaakt is van 100% post-consumer gerecycled katoen.
Ons doel is om de eerste jeans te ontwerpen die gemaakt is van 100% post-consumer gerecycled katoen.
Our 2025 goals
Our 2025 goals
- Product
- Mensen
- Planeet
- Activisme
-
Bereik van 100% circulariteit.
-
Gebruik 100% post-consumer gerecyclede denimproducten in onze collectie.
-
Onderzoek en verbeter de duurzaamheid van onze jeans.
-
Introduceer alternatieven voor elastaan in onze stretch denim.
-
Verhoog de inclusiviteit van maten in onze collectie.
-
Vergroot de diversiteit van onze modellen op de website en sociale media.
-
Introduceer speciaal ontworpen jeans voor jeansdragers met een handicap.
-
Help al onze partners in de toeleveringsketen bij hun overgang naar hernieuwbare energie.
-
Maak gebruik van alle 2nd keus kledingstukken.
-
Kwantificeer en verminder alle soorten afvalproductie bij onze partners in de toeleveringsketen.
-
Vergroot het bereik van ons maandelijkse webinar naar een breder publiek.
-
Laat ons Voices for Good-platform op internationale schaal groeien.
-
Gebruik onze Earth Day Off om een collectief vrijwilligersevenement te laten groeien.
- Product
- Environment
- People
- Activism
- Achieve 100% circularity.
- Ground 100% post-consumer recycled denim products within our collection.
- Further investigate and improve the durability of our jeans.
- Introduce elastane alternatives within our stretch denim.
- Assist all of our supply chain partners in their transition to renewable energy.
- Make use of all 2nd choice garments.
- Quantify and reduce all types of waste generation across our supply chain partners.
- Increase size inclusivity across our collection.
- Increase our model diversity across the website and social media.
- Introduce special design jeans for jeans wearers with disabilities.
- Expand our monthly webinar to a wider audience.
- Grow our Voices for Good platform on an international scale.
- Use our Earth Day Off to grow a collective volunteering event.