Impact van de mode-industrie

2

Er worden jaarlijks meer dan 2 miljard spijkerbroeken gekocht. 1

180

In één spijkerbroek wordt gemiddeld 180 meter stikgaren gebruikt. 2

1

Minder dan 1% van het materiaal dat wordt gebruikt om kleding te produceren, wordt gerecycled tot nieuwe kleding. 1

50

50% van de fast fashion-items wordt binnen een jaar weggegooid. 1

2

er worden jaarlijks meer dan 2 miljard spijkerbroeken gekocht.

180

in één spijkerbroek wordt gemiddeld 180 meter stikgaren gebruikt.

1

minder dan 1% van het materiaal dat wordt gebruikt om kleding te produceren, wordt gerecycled tot nieuwe kleding.

50

50% van de fast fashion-items wordt binnen een jaar weggegooid.

10

De mode-industrie staat in de top 10 van meest CO2-uitstotende industrieën. 3

60

De gemiddelde consument koopt 60% meer kleding dan 15 jaar geleden. 1

10

Katoen is goed voor meer dan 10% van het wereldwijde gebruik van insecticiden. 4

1

1 vuilniswagen vol textiel beland elke seconde op de afvalhoop. 1

10

ongeveer 10% van de CO2-uitstoot wordt tegenwoordig veroorzaakt door mode.

16

katoen is goed voor 16% van het wereldwijde gebruik van insecticiden en pesticiden.

60

de gemiddelde consument koopt 60% meer kleding dan 15 jaar geleden.

1

1 vuilniswagen vol textiel beland elke seconde op de afvalhoop!

Een vervuilende industrie
De mode-industrie is een van de belangrijkste vervuilende industrieën ter wereld. De productie en distributie van katoengewassen draagt bij aan verschillende vormen van milieuverontreiniging, waaronder water-, lucht- en bodemverontreiniging. De mode-industrie is een enorme industrie; er werken 300 miljoen mensen over de hele wereld. Alleen al de productie van katoen is goed voor bijna 7% van alle werkgelegenheid in sommige lagelonenlanden. 1
Klimaatverandering
De mode-industrie staat in de top 10 van meest CO2-uitstotende industrieën. Al deze industrieën moeten veranderen om de doelstellingen van het akkoord van Parijs in 2015 te halen. 175 landen waren het overeen te streven naar een wereldwijde temperatuurstijging van minder dan 2°C. Als de koolstofuitstoot niet drastisch wordt verminderd en de wereldwijde temperatuurstijging niet onder de 2°C wordt gehouden, zal onze planeet een ramp te wachten staan. 3, 5

Dit is hét moment om het radicaal anders te doen. En daar hebben we jullie bij nodig!

Sustainable Development Goals
De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn een universele oproep tot actie om extreme armoede uit te bannen, ongelijkheid te verminderen en de planeet te beschermen. De Verenigde Naties (VN) streeft ernaar om deze doelen in 2030 te bereiken. Er zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen, die allemaal unaniem zijn aangenomen door wereldleiders tijdens een historische VN-top in New York in september 2015. Met de SDG’s wil de VN overheden, bedrijven, organisaties en individuen wereldwijd mobiliseren om de planeet te beschermen. 6
Een groeiende wereldbevolking

In de afgelopen 15 jaar is de kledingproductie op hol geslagen, aangedreven door de opkomst van fast fashion en een groeiende middenklasse over de hele wereld. Tegen 2050 zullen er 10 miljard mensen op aarde zijn die allemaal gevoed en gekleed moeten worden. Als de groei doorgaat zoals verwacht, zou de totale kledingverkoop in 2050 160 miljoen ton bedragen, meer dan drie keer het huidige aantal. Dat zou betekenen dat 26% van de CO2-uitstoot veroorzaakt wordt door mode. Nu is dit 10%. Als dit daadwerkelijk gebeurt, dan is de mode-industrie verantwoordelijk voor het toevoegen van 22 miljoen ton microvezels aan de oceanen. 1

Sustainable Development Goals
De Sustainable Development Goals (SDG’s) zijn een universele oproep tot actie om extreme armoede uit te bannen, ongelijkheid te verminderen en de planeet te beschermen. De Verenigde Naties (VN) streeft ernaar om deze doelen in 2030 te bereiken. Er zijn 17 duurzame ontwikkelingsdoelen, die allemaal unaniem zijn aangenomen door wereldleiders tijdens een historische VN-top in New York in september 2015. Met de SDG’s wil de VN overheden, bedrijven, organisaties en individuen wereldwijd mobiliseren om de planeet te beschermen.
Een groeiende wereldbevolking

In de afgelopen 15 jaar is de kledingproductie op hol geslagen, aangedreven door de opkomst van fast fashion en een groeiende middenklasse over de hele wereld. Tegen 2050 zullen er 10 miljard mensen op aarde zijn die allemaal gevoed en gekleed moeten worden. Als de groei doorgaat zoals verwacht, zou de totale kledingverkoop in 2050 160 miljoen ton bedragen, meer dan drie keer het huidige aantal. Dat zou betekenen dat 26% van de CO2-uitstoot veroorzaakt wordt door mode. Nu is dit 10%. Als dit daadwerkelijk gebeurt, dan is de mode-industrie verantwoordelijk voor het toevoegen van 22 miljoen ton microvezels aan de oceanen.

Fast fashion ("snelle mode")

In de afgelopen 15 jaar zijn de productie en consumptie van kleding verdubbeld en koopt de gemiddelde consument 60% meer kleding. Het gemiddelde aantal keren dat een kledingstuk wordt gedragen, is echter aanzienlijk gedaald (-36% tussen 2000 en 2015). Elke seconde wordt een vuilniswagen vol textiel weggegooid.1 Bijna drie vijfde van alle kleding belandt binnen een jaar na productie in een verbrandingsoven of op een stortplaats.7 Consumenten kopen meer dan ze nodig hebben. Dus wat als we onszelf de vraag stellen: hebben we dit allemaal nodig?

Watervervuiling

Een standaard jeans gebruikt tot 7.000 liter water om te maken (dat zijn bijna 54 volle badkuipen). Na de landbouw is het verven van textiel de op een na grootste vervuiler van zoet water ter wereld, ook al wordt de wereld tegelijkertijd geconfronteerd met zoetwaterschaarste.8 En dat terwijl meer dan één miljard mensen geen toegang heeft tot schoon en veilig (drink)water. 9

Giftige chemicaliën

De katoenproductie maakt gebruik van 2,7% van het akkerland ter wereld, maar is verantwoordelijk voor 10% van alle insecticiden die worden gebruikt om misoogsten te voorkomen.4 Onveilig gebruik van landbouwchemicaliën heeft gevolgen voor de gezondheid van werknemers in het veld en voor ecosystemen die een te hoge doses krijgen afkomstig van boerderijen. De giftige chemicaliën die worden geassocieerd met de katoenproductie, vervuilen ook rivieren die worden gebruikt voor baden en drinkwater en kunnen zelfs leiden tot ernstige geboorteafwijkingen bij kinderen van katoenboeren. 10

Zelfmoord onder boeren

The Guardian zegt dat meer dan 300.000 Indiase katoenboeren zelfmoord hebben gepleegd sinds 1995 als gevolg van de hoge prijs van genetisch gemodificeerde zaden die de markt overspoelen. Dit zet de slecht betaalde telers onder druk, waardoor velen in een cyclus van onbeheersbare schulden terechtkomen. 11

Giftige chemicaliën

De katoenproductie maakt gebruik van 2,5% van het akkerland ter wereld, maar is verantwoordelijk voor 16% van alle pesticiden die worden gebruikt om misoogsten te voorkomen (The Ellen MacArthur Foundation). Onveilig gebruik van landbouwchemicaliën heeft gevolgen voor de gezondheid van werknemers in het veld en voor ecosystemen die een te hoge doses krijgen afkomstig van boerderijen. De giftige chemicaliën die worden geassocieerd met de katoenproductie, vervuilen ook rivieren die worden gebruikt voor baden en drinkwater en kunnen zelfs leiden tot ernstige geboorteafwijkingen bij kinderen van katoenboeren.

Zelfmoord onder boeren

The Guardian zegt dat meer dan 300.000 Indiase katoenboeren zelfmoord hebben gepleegd sinds 1995 als gevolg van de hoge prijs van genetisch gemodificeerde zaden die de markt overspoelen. Dit zet de slecht betaalde telers onder druk, waardoor velen in een cyclus van onbeheersbare schulden terechtkomen.

Giftig voor je huid

De huid is verreweg het grootste orgaan van het lichaam. Het spreekt dus voor zich dat het beschermen en goed behandelen van je huid erg belangrijk is. Dat is precies waarom we moeten nadenken over de dingen waarmee je huid elke dag in contact komt, zoals je kleding. Natuurlijk zijn de beste stoffen voor je huid natuurlijke stoffen. De meeste mensen hebben geen idee dat hun kleding vaak is bedekt met chemicaliën die een grote impact kunnen hebben op de menselijke gezondheid. Chemicaliën uit de kleding die we dragen, komen namelijk via ons huid ons lichaam binnen. 12

CO2

De schattingen van de uitstoot van broeikasgassen door de mode-industrie lopen sterk uiteen tussen de verschillende bronnen, en variëren van 2-8% van de wereldwijde uitstoot. Eén ding weten we zeker: het gaat om miljarden tonnen CO2. Hoewel het dus gemakkelijk is om in cijfers te verdwalen, is het belang van investeren in oplossingen nu al meer dan duidelijk. 3

Fabrieksarbeiders

De meerderheid van de mensen die kleding maken voor de mondiale textielindustrie, leeft in armoede. Zij zijn niet in staat om de eerste levensbehoeften te betalen. Velen werken in onveilige en onhygiënische omstandigheden, en krijgen weinig betaald. In april 2013 stortte in Dhaka, Bangladesh, de acht verdiepingen tellende kledingfabriek Rana Plaza in, waarbij 1.129 arbeiders om het leven kwamen. De kledingarbeiders betaalden de prijs voor goedkope kleding, en het ergste van alles was dat de directie zich bewust was van de scheuren in het gebouw. Sinds dit verschrikkelijke ongeval is er meer aandacht voor het welzijn van de fabrieksarbeiders en zijn er initiatieven als Fashion Revolution Week ontstaan. Tijdens deze week worden consumenten aangemoedigd om merken de vraag #whomademyclothes te stellen, waardoor merken worden aangemoedigd om transparantie te tonen in hun productieketen. 13

Recycle jeans

Minder dan 1% van het materiaal dat wordt gebruikt om kleding te maken, wordt gerecycled tot nieuwe kleding. Dit omvat het recyclen van kleding na gebruik, en ook het recyclen van fabrieksresten. Voor het recyclen van kleding die alleen na gebruik is gebruikt, suggereren experts en rapporten dat dit cijfer onder de 0,1% zou kunnen liggen. Dit vertegenwoordigt een economisch waardeverlies van meer dan $500 miljard per jaar. 1, 14

Fabrieksarbeiders

De meerderheid van de mensen die kleding maken voor de mondiale textielindustrie, leeft in armoede. Zij zijn niet in staat om de eerste levensbehoeften te betalen. Velen werken in onveilige en onhygiënische omstandigheden, en krijgen weinig betaald. In april 2013 stortte in Dhaka, Bangladesh, de acht verdiepingen tellende kledingfabriek Rana Plaza in, waarbij 1.129 arbeiders om het leven kwamen. De kledingarbeiders betaalden de prijs voor goedkope kleding, en het ergste van alles was dat de directie zich bewust was van de scheuren in het gebouw. Sinds dit verschrikkelijke ongeval is er meer aandacht voor het welzijn van de fabrieksarbeiders en zijn er initiatieven als Fashion Revolution Week ontstaan. Tijdens deze week worden consumenten aangemoedigd om merken de vraag #whomademyclothes te stellen, waardoor merken worden aangemoedigd om transparantie te tonen in hun productieketen.

Recycle jeans

Minder dan 1% van het materiaal dat wordt gebruikt om kleding te maken, wordt gerecycled tot nieuwe kleding. Dit omvat het recyclen van kleding na gebruik, en ook het recyclen van fabrieksresten. Voor het recyclen van kleding die alleen na gebruik is gebruikt, suggereren experts en rapporten dat dit cijfer onder de 0,1% zou kunnen liggen. Dit vertegenwoordigt een economisch waardeverlies van meer dan $500 miljard per jaar.

Earth Overshoot Day

Earth Overshoot Day markeert de datum waarop de vraag naar ecologische hulpbronnen en diensten in een bepaald jaar groter is dan wat de aarde in dat jaar kan regenereren. In 2020 kwam Earth Overshoot Day op 22 augustus. Dit is drie weken later dan in 2019 vanwege de lockdowns als gevolg van het COVID19-virus. Simpel gezegd, we consumeren nog steeds meer dan dat de aarde aankan, en daar draagt de mode-industrie flink aan bij. Dit is niet alleen een bedreiging voor de natuur, maar ook voor de menselijke samenleving. De klok tikt. 15

Een andere aanpak

Dit is het moment om dingen anders te doen. Afstappen van het huidige lineaire en verspillende textielsysteem is cruciaal om de klimaatverandering aan te pakken en ervoor te zorgen dat de opwarming van de aarde onder de 2°C, of zelfs beter, 1.5°C blijft. Daarvoor hebben we jullie, als consumenten, heel hard nodig om ons en alle andere merken uit te dagen en vragen te stellen. Wees kritisch; elk product is een stem voor een wereld waarin je gelooft. Wij proberen zo duurzaam en transparant mogelijk te zijn. Door het te beantwoorden van jouw vragen, en jou te laten zien waar je spijkerbroek wordt gemaakt.



Denim Innovation

Denim of the future

Denim Innovation - Denim of the future

Fair Production

Made by happy Jeans Makers

Fair Production - Made by happy Jeans Makers

Toegevoegd aan winkelwagen

Product title

€29,95

€29,95

Verwijderen

Totaal

Subtotaal

Verzending Gratis

Totaal

Terugkeren naar winkel