IMPACT RAPPORT 2020

Een Denim Ervaring

Bij MUD Jeans doen we het anders. We geven het goede voorbeeld door een alternatief te vinden voor de status quo van fast fashion. Door het meest geliefde stuk in je garderobe - je jeans - te nemen en ze duurzaam en circulair te maken, geloven we dat we een revolutie teweeg kunnen brengen in de mode-industrie. MUD Jeans heeft een circulair bedrijfsmodel, wat betekent dat het hele bedrijf, en hoe we ons product produceren, gericht is op het elimineren van verspilling en het creëren van positieve impact. Het resultaat is een prachtig product van hoge kwaliteit, met een minimale impact op het milieu en een positief effect op de gemeenschap.


Lease je jeans
voor een maandelijks bedrag

Onze Missie en Strategie

Onze missie is dat de mode-industrie wordt gedreven door circulaire productie en bewuste consumptie. We pionieren met jeans, door positief te handelen, transparant te zijn en geen overconsumptie te stimuleren. Aandacht voor de natuur en de mens vinden wij een noodzaak. We zien een toekomst waarin onze mode-industrie een manier van produceren en consumeren vindt die ons plezier en dat van toekomstige generaties niet in de weg staat. Om de mode-industrie radicaal te veranderen, hebben we een strategie nodig. Die van ons is gebaseerd op 3 pijlers:


Circulaire Economie ↓  

Voor ons is the sky niet the limit. We zijn altijd bezig onze producten te verbeteren en duurzamer te maken, zowel sociaal als ecologisch. Ons uiteindelijke doel is om onze producten 100% circulair te maken.

Eerlijke Fabrieken ↓  

De heer Habib Ben Mansour, de eigenaar van onze jeans fabriek Yousstex International, zegt dat we 'nobele producten' maken en daar zijn we het 100% mee eens. Door bewust te produceren, kunnen we een veiligere en gezondere werkomgeving creëren voor onze collega's in de fabrieken.

Positief Acitivsme ↓  

Door onze baanbrekende aanpak veranderen we de status quo binnen de mode-industrie. Met een glimlach op ons gezicht vertellen we hoe onze innovatieve productietechnieken de wereld ten goede zullen veranderen. Met andere merken waar we mee samenwerken kunnen we van deze wandeling een mars maken.

We pionieren met jeans, door positieve acties te ondernemen, door transparant te zijn en overconsumptie niet te supporten.  

In een Notendop

MUD Jeans probeert steeds beter te worden. Dit is waar we al staan in 2020.

  • 14 werknemers
  • 8 verschillende nationaliteiten in Team MUD
  • 71% van Team MUD zijn vrouwen
  • Het hoofkantoor is gevestigd in Laren
  • B Corp, using business as a force for good
  • Carbon Positief   
  • 45,000 jeans verkocht in 2020
  • 100% van onze jeans zijn geproduceerd Yousstex International
  • Onze jeans worden verkocht in 300 winkels in 30 landen.

Een Trotse B Corp

In 2020 we deden wij ons reassessment, en behaalden we 124.7 punten. Met deze nieuwe score zijn we een van de top 5 B Corps in de Benelux.  

We werken hard om hechte relaties te onderhouden met al onze partners die onze waarden en visie voor de mode-industrie delen. Met klanten zorgen we ervoor dat we altijd in contact zijn via mail, social media, blog, nieuwsbrieven en evenementen. We zorgen ervoor dat we onze winkeliers opties bieden die aansluiten bij hun behoeften en niet tot overkopen aanmoedigen. Met onze supply chain-partners werken we samen aan een betere mode-industrie.

Partners

Awards

  • Vegan PETA award - 2015
  • B Corporation Best for the World Environment Honoree - 2018
  • Sustainability Leaders Awards - 2015
  • Change in business Award - 2013
  • Circle Challenge by Circle Economy - 2013
  • Nominated Koning Willem I Plaquette - 2018
  • Finalist at Circular Awards - 2020
  • B Corp- BIA Improvement Award - 2020
  • ABN AMRO Sustainable Retailer of the Year – 2020

Onze Partners

Circulaire Economie


Recycle ↓  

Aan alle goede dingen komt een einde, zeggen ze. Niet voor MUD Jeans. Het leven van een MUD Jeans eindigt nooit, het begint gewoon opnieuw. Wanneer de jeans niet meer in goede staat is, wordt deze gerecycled. In dit proces worden de jeans tot vezels versnipperd en opnieuw gemengd met vers biologisch katoen om nieuwe garens te maken. En zo begint de cyclus opnieuw.


Upcycle ↓  

Het elimineren van afval is een belangrijk onderdeel van een circulair bedrijf. MUD Jeans neemt de verantwoordelijkheid over het einde van de levensduur van zijn jeans en voorkomt dat deze afval wordt. Wanneer de jeans wordt geretourneerd aan MUD Jeans, beoordelen we ze om hun staat te controleren. Jeans die nog in goede staat zijn, worden gewassen en hersteld en als vintage verkocht. Nogmaals, het gaat allemaal om het verlengen van de levensduur van ons product.


Circulair Design ↓  

Design is hoe je bepaalt hoe het product wordt gemaakt, hoe het leeft maar ook hoe het eindigt. Om een ​​circulair merk te zijn, moet je aan al deze fasen denken. Je wilt tenslotte een spijkerbroek van hoge kwaliteit, die lang meegaat, maar die ook gemakkelijk kan worden gerecycled en opnieuw in productie kan worden genomen. Bij MUD Jeans doen we dit door het simpel te houden. We werken met 10 verschillende stoffen, één knoop, één klinknagel (rivet). We hebben de leren patch vervangen door een niet-giftige bedrukte versie. Er zijn twee stofsamenstellingen beschikbaar, de stijve die is gemaakt van 40% post-consumer gerecycled katoen en 60% GOTS-gecertificeerd katoen, en onze stretch die is gemaakt van 23% post-consumer gerecycled katoen, 2% elasthaan en 75% GOTS-gecertificeerd katoen.


Repair ↓&nbsp

Al onze klanten krijgen gedurende de eerste 12 maanden van hun lease of aankoop toegang tot een gratis Repair Service. Door deze aanpak moedigen we onze klanten aan om hun jeans te waarderen en te verzorgen. Een eenvoudige reparatie kan de levensduur van het product met enkele maanden of zelfs jaren verlengen. Dit heeft een enorme positieve impact op het milieu, omdat het de oorspronkelijke energie behoudt die in de eerste plaats bij het maken van het product is gestoken.



Productie ↓  

Wij hebben een zeer kleine toeleveringsketen. We werken met 5 belangrijke partners in de toeleveringsketen. Door een kleine groep partners te hebben, kunnen we een betere samenwerking en innovatie bevorderen. Het geeft ons ook meer controle over het maken van onze jeans. Met een korte toeleveringsketen weten we precies wie onze jeans maakt, en hoe en onder welke omstandigheden ze worden geproduceerd.


Lease A Jeans ↓  

MUD Jeans is uniek vanwege het Lease a Jeans model. Onze klant kan een spijkerbroek voor 12 maanden leasen voor € 9,95 per maand. Aan het einde van de huurovereenkomst kunnen ze de broek nog langer dragen of inruilen voor een nieuwe. Door dit model kunnen onze klanten genieten van de ervaring van het bezitten van een nieuwe spijkerbroek, zonder een slechte impact op het milieu te maken. Als merk nemen wij de verantwoordelijkheid over onze grondstoffen en willen we dat die zo lang mogelijk gebruikt worden. Zowel huurders als kopers krijgen korting als ze een oude spijkerbroek inleveren bij hun nieuwe aankoop.

Onze Circulaire Reis


Transparantie & Traceerbaarheid

  • Grondstof:  GOTS Certified Cotton, Turkije
  • Gerecyclede garen:  Recover, Spanje
  • Garen:  Ferre, Spanje
  • Stof:  Tejidos Royo, Spanje
  • Stof: Orta, Turkey (2020) | Bossa, Turkije (2021)*
  • Stitching & Laundry:  Yousstex International, Tunesië
  • Sewing Yarns: Cucirini RAMA, Italië
  • Katoenen labels:  IBRODET, Tunisia (2020) | Odeo, Tunesië (2021)
  • Knopen & rivets:  PRYM, Italy (2020) | BERNING, Tunesië (2021)

Materiaal Transparantie

Stoffen herkomst ↓  

100% van al onze stijlen is circulair. De reis van een MUD Jeans begint met een katoenbol in Turkije. Die katoen gaat naar Spanje en wordt gemengd met gerecyclede vezels die in Recover worden geproduceerd. Ferre, spint deze vezels samen om een ​​nieuw garen te maken. Het garen wordt naar Tejidos Royo gebracht waar het wordt geverfd en geweven tot een stof. Dit is het fabricageproces voor 92% van al onze jeans. 7% wordt geproduceerd in Orta. Het verhaal is vrijwel hetzelfde, het enige verschil is de locatie. Het katoen, het spinnen en weven vindt allemaal plaats in Turkije. Alle stoffen reizen naar Yousstex International waar ze worden omgevormd tot individuele jeans.

Stoffen componenten ↓  

99% van onze stoffen gebruiken GOTS-gecertificeerd biologisch katoen en GRS-gecertificeerd gerecycled katoen. Wij gebruiken top duurzame en hoogwaardige producten. Onze focus is om het gebruik van materialen monogaam te houden aan katoen (of andere vezels op basis van cellulose). Dit zorgt ervoor dat onze jeans gemakkelijk kunnen worden gerecycled en opnieuw in productie kunnen worden genomen. In 2020 bestond onze totale productie uit 72% biologisch katoen en 27% gerecycled katoen. We hadden enkele stijlen met een kleine hoeveelheid Tencel, maar dit was minder dan 1%. De laatste 1% is het gebruik van elastaan ​​om sommige van onze jeans rekbaar te maken. Werken met gerecycled katoen is niet eenvoudig, maar we verleggen grenzen en laten zien dat het kan. 99% van onze jeans bevat gerecycled materiaal, waarvan 28% is gemaakt van 40% post-consumer katoen.

Materialen & Chemie

De materialen die worden gebruikt bij het maken van een product bepalen in grote mate de impact die het heeft op mens en planeet. Er is altijd een keuze in de materialen die gebruikt worden. Bij MUD Jeans selecteren we zorgvuldig materialen die niet giftig, natuurlijk en duurzaam zijn geproduceerd. Als klein merk vertrouwen we op certificaten om ervoor te zorgen dat aan de bovengenoemde normen wordt voldaan. We weten dat de wereld van certificaten een labyrint is, dus hier is een overzicht van de certificaten die we gebruiken en waar ze voor staan.


Hoe Zit Het Met Onze Verpakking?

Net als onze jeans houden we onze verpakkingen eenvoudig en duurzaam. Het karton dat voor onze verpakkingen wordt gebruikt, is FSC-gecertificeerd en bevat 72% gerecycled materiaal. We zeggen nee tegen afval en alles dat met plastic te maken heeft. Dankzij de state-of-the-art faciliteiten van onze logistieke partner worden alle jeans boxes op maat gemaakt. Bij het openen van je levering van MUD Jeans, vind je alleen de essentie, je jeans en relevante documenten.

Zero Waste

Door ons circulaire model elimineert MUD Jeans het ontstaan ​​van afval. Als merk nemen we de verantwoordelijkheid over het einde van de levensduur van ons product. We kunnen ervoor zorgen dat onze oude spijkerbroeken bij ons terugkomen, onder andere door ons Lease a Jeans-model, dat zorgt voor een continu gebruik van onze waardevolle grondstoffen. We streven naar een bedrijf dat natuurlijke hulpbronnen respecteert en functioneert binnen de grenzen van de planeet.

Klanten van MUD Jeans doen mee aan onze circulaire bedrijfsvoering door ons hun oude spijkerbroek op te sturen voor recycling. We accepteren niet alleen pre-loved MUD Jeans, maar ook andere merken, zolang ze maar voor 96% uit katoen bestaan.

De Impact van Onze Jeans

Zoals te zien is in het gedeelte over transparantie en traceerbaarheid van dit rapport, zijn veel mensen en locaties betrokken bij het maken van een MUD Jeans. Dit kan het lastig maken om de impact van de productie en van het hele merk te tellen en te berekenen. Impactberekeningen worden gewoonlijk opgesplitst in drie secties: Scope 1, Scope 2 en Scope 3. Scope 1-emissies zijn emissies die rechtstreeks afkomstig zijn van activiteiten die eigendom zijn van of worden beheerd door de organisatie, zoals eigen generator- of autotransport. Scope 2-emissies zijn indirect, afkomstig van ingekochte energie zoals verwarming en elektriciteit. Scope 3 zijn indirecte emissies die plaatsvinden op locaties van derden van bedrijven en diensten die we hebben ingekocht, zoals het maken van de jeans en de bezorgservice.

Bij MUD Jeans compenseren we onze impact in alle drie de scopes. Met de hulp van de One Carbon World-subsidie ​​hebben we onze berekeningen vernieuwd om onze huidige bedrijfsstructuur weer te geven. We zijn een klein bedrijf, dus de meeste impact zit in scope 3.

Water

Een gemiddeld paar MUD Jeans gebruikt 477 L water (2020 LCA).

Tussen 2019 en 2020 hebben we ons water gebruik vermindert met 18%.

Een industrie standaard jeans verbruikt 7000 L voor een jeans. In vergelijking hiermee besparen wij 93% water.

In 2020 hebben we 292 miljoen liter water bespaard.

In de afgelopen 5 jaar is dat 826 miljoen liter of water.  Dat is evenveel als 330 Olympische zwembaden.

CO2

Een gemiddeld paar MUD Jeans gebruikt 6,10 Kg of CO2 (2020 LCA).

Tussen 2019 en 2020 hebben we onze CO2 impact vermindert met 15%.

Een industrie standaard jeans vebruikt 23,45 kg CO2. Hiermee vergeleken bespaard een MUD Jeans 74% of CO2.

Een van de grootste veroorzakers van CO2-impact is energieverbruik. Onze partners in de toeleveringsketen tonen echt initiatief op dit gebied. Ferre gebruikt 100% hernieuwbare energie in zijn productie en Tejidos Royo is zelfvoorzienend op energiegebied dankzij zijn warmtekrachtkoppelingscentrale.

MUD Jeans is sinds 2016 CO2-neutraal over scopes 1,2 en 3. In 2020 zijn we carbon positive geworden! Dit betekent dat we meer CO2 hebben gecompenseerd dan de hoeveelheid die we als bedrijf hebben geproduceerd. We hebben 300 ton aan extra carbon offset credits bijgeschreven.

Biodiversiteit

De mensheid en het leven op deze planeet zijn afhankelijk van een harmonie van ecosystemen die zijn opgebouwd uit de interactie van verschillende levende wezens.

Biodiversiteit meet de verscheidenheid van het leven op onze plant. Van bijen tot walvissen, en van stuifmeel tot algen. Een goede biodiversiteit betekent gezonde ecosystemen, en een gezonde planeet.

MUD Jeans heeft zijn eigen biodiversiteitsvariabele ontwikkeld. Wij zijn een van de weinige denimmerken ter wereld die onze impact op deze manier meten.

Een gemiddelde MUD Jeans beïnvloed 0,451 soorten per year.

Onze impact is 51% lager dan industrie standard.

Sinds 2019 hebben ze onze impact op biodiversiteit verlaagd met 5%.

It takes two to tango

In de één jaar, kan elke klant 15-75% bijdragen aan de CO2 impact van zijn jeans. Het maakt uit hoe je voor je kleding zorgt.

Het Road to 100 Project draait allemaal om het verleggen van de grenzen van circulaire denim. Het doel van het project is om een spijkerbroek te maken die voor 100% gemaakt is van post-consumer gerecycled katoen. De uitkomst van dit project zou ons in staat stellen om jeans te maken zonder nieuw katoen en met continu gebruik van materialen. Dat is een grote circulaire stap!

SDG 8: Eerlijk Werk en Economische Groei  

Wij staan voor eerlijke, veilige en gezonde arbeidsomstandigheden voor alle mensen die betrokken zijn bij het maken van MUD Jeans. Dit is vastgelegd in onze gedragscode en wordt gewaarborgd door een transparante toeleveringsketen en audits door derden.

SDG 12: Verantwoorde Productie en Consumptie    

Circulariteit vormt de kern van ons bedrijfsmodel en geeft vorm aan de manier waarop wij onze producten ontwerpen en met onze klanten omgaan.

SDG 13: Klimaatactie      

We hebben een publieke verklaring van klimaatnood afgelegd en hebben ons publiekelijk verplicht tot Net Zero. MUD Jeans onderneemt klimaatactie door haar impact te meten, voortdurend te werken aan het verminderen ervan, en klimaatpositieve actie te ondersteunen.

SDG 14: Life Below Water

MUD Jeans are produced using innovative water conservation techniques, which not only recycle but clean the water. From cotton to jeans, no toxic chemicals are used.

SDG 15: Life on Land

The materials we use, our production techniques, and packaging are designed to minimize out impact on ecosystems and biodiversity. We have measured our impact and have set targets to further reduce it in the future.

Nieuwe Circulaire Doelen

Lees ons hele rapport voor alle doelen die we ons stellen. De meest belangrijke voor 2021 zijn:

  • Meer gegevens verzamelen over diversiteit en inclusie
  • Diversiteit nog beter integreren in onze marketingbeslissingen
  • Meer informatie over diversiteit aan ons team verstrekken
  • In het toekomstige duurzaamheidsverslag volgen en evalueren we de vooruitgang op het gebied van diversiteit en inclusie

Mens & Fabrieken

MUD Jeans neemt verantwoordelijkheid voor alle mensen die betrokken zijn bij het maken van onze jeans. Daarom is elke materiaalbeslissing die we nemen en elke partner in de toeleveringsketen die we kiezen erop gericht om ervoor te zorgen dat ze onze waarden van transparantie, gelijkheid, eerlijke lonen en veilige werkomstandigheden weerspiegelen.

Arbeidsrechten     

Arbeidsrechten zijn zowel de wettelijke rechten als de mensenrechten van werknemers.

Arbeidsrechten zijn zeer belangrijk omdat zij ervoor zorgen dat werknemers op het werk correct worden behandeld en dat hun rechten worden beschermd. Deze rechten zorgen ervoor dat je als werknemer nee kunt zeggen tegen werk dat je niet wilt doen, dat er grenzen zijn aan het aantal uren dat je geacht wordt te werken en dat je, als je dat wilt, je kunt verenigen met je collega's en samen kunt onderhandelen over verbeteringen en veranderingen bij je werkgever.

Voor MUD Jeans staat de vrijheid en het respect van alle werknemers voorop. Wij werken hard aan volledige transparantie van onze toeleveringsketen om er zeker van te zijn dat iedereen die betrokken is bij het maken van MUD Jeans wordt gerespecteerd.

MUD Jeans Gedragscode 1.2.1 "Werknemers hebben zonder onderscheid het recht zich aan te sluiten bij vakbonden van hun eigen keuze of vakbonden op te richten en collectief te onderhandelen. De werkgever zal zich niet mengen in de vorming van vakbonden of collectieve onderhandelingen, noch deze belemmeren." IAO-Verdragen nr. 87, nr. 98, nr. 135 en nr. 154.

Werkomgevin

Iedereen heeft recht op een veilige werkomgeving.

Veiligheid op het werk heeft betrekking op het gebouw waarin je werkt, op de gereedschappen die je gebruikt, maar ook op de omgeving, de omstandigheden en de mensen aan wie je wordt blootgesteld. Het gaat om het respecteren van de waarde van het leven van ieder individu, en de waarde van hun werk. Daarom willen wij er als bedrijf voor zorgen dat de gezondheid en veiligheid van iedereen die betrokken is bij het maken van MUD Jeans prioriteit heeft.

MUD Jeans Gedragscode 1.6.2 "De werkomgeving moet veilig en hygiënisch zijn, rekening houdend met de heersende kennis van de industrie en van eventuele specifieke gevaren. Gevaarlijke chemicaliën en andere stoffen worden zorgvuldig beheerd. Er worden passende maatregelen genomen om ongevallen en letsel aan de gezondheid als gevolg van, in verband met of voorkomend tijdens het werk te voorkomen, door de oorzaken van gevaren die inherent zijn aan de werkomgeving tot een minimum te beperken, voor zover dit redelijkerwijs uitvoerbaar is."

Eerlijke lonen

Wij betalen de werkelijke kosten van materialen en diensten om ervoor te zorgen dat de mensen achter ons product een eerlijk loon krijgen.

Naarmate je verder in de toeleveringsketen komt, kan het lastig zijn om dit te garanderen, vooral voor grondstoffen zoals katoen. MUD Jeans heeft er specifiek voor gekozen om alleen zuiver katoen te gebruiken dat GOTS-gecertificeerd is. GOTS garandeert, in tegenstelling tot andere certificaten, dat de boeren goed worden behandeld en eerlijke lonen ontvangen.

MUD Jeans Gedragscode 1.7 "De lonen en uitkeringen die voor een standaardwerkweek worden betaald, moeten minimaal voldoen aan de nationale wettelijke normen of aan de benchmarknormen in de bedrijfstak, afhankelijk van welke hoger is. Het loon moet altijd voldoende zijn om in de basisbehoeften te voorzien, inclusief enig vrij besteedbaar inkomen." IAO-verdrag nr. 13

Gelijkheid

Bij gelijkheid gaat het erom dat iedereen gelijk wordt behandeld, ongeacht ras, geslacht of leeftijd.

Bij MUD Jeans zijn we grote voorstanders van deze gedachte en door middel van onze Gedragscode vragen we onze leveranciers om deze ook te volgen:
MUD Jeans Gedragscode 1.4 "Er mag op de werkplek niet worden gediscrimineerd bij indienstneming, beloning, toegang tot opleiding, promotie, beëindiging of pensionering op grond van etnische achtergrond, religie, leeftijd, handicap, geslacht, burgerlijke staat, seksuele geaardheid, vakbondslidmaatschap of politieke gezindheid." ILO-Verdragen nr. 100 en nr. 111 en het VN-Verdrag inzake Discriminatie van Vrouwen

Aangezien 80% van de arbeidskrachten in de kledingindustrie vrouwen zijn, willen wij ervoor zorgen dat zij gelijke kansen krijgen en gelijk worden behandeld.

Bij Yousstex International worden mannen en vrouwen gelijk betaald. Onderscheid in salaris is gebaseerd op functie/positie in de fabriek.

Eerlijke Productie

Onze Gedragscode wordt versterkt door audits van derden die elk van onze partners in de toeleveringsketen individueel ondergaat. RECOVER, Ferrer en Tejidos Royo zijn gevestigd in Spanje, waar zij de EU-arbeidswetgeving volgen en zich daaraan houden. Zij zijn GRS-gecertificeerd, waarbij hun verantwoorde sociale, milieu- en chemische praktijken bij de productie worden gecontroleerd. Zij zijn gecertificeerd voor het UN Global Compact, een VN-initiatief ter bevordering van arbeidsrechten, milieu en corruptiebestrijding in het bedrijfsleven. Ten slotte zijn ze alle drie lid van de BSCI, een lidmaatschap dat een audit vereist met betrekking tot chemisch beheer, sociale verantwoordelijkheid en veiligheid op het werk.

Orta heeft onlangs zowel een sociale als een milieu-audit met Everlane afgerond, evenals de sociale audit van Levi's TOE.

Yousstex International heeft in 2020 een audit afgerond met het Social Labour Convergence Programme (SLCP). Daarnaast onderging het een volledige IWAY-audit die betrekking heeft op milieu-, sociale en arbeidsomstandigheden. In 2021 zal Yousstex GOTS-gecertificeerd zijn.

Onze leverancier Yousstex International maakt ons extra trots. Zij hebben in hun fabriek een gratis school opgezet voor werknemers tussen 16 en 20 jaar. Deze jonge werknemers krijgen de kans om 16-urige werkweken te maken en de rest van hun tijd te besteden aan taal-, wiskunde- en textielpracticumlessen. Na afronding van de lessen ontvangen de studenten een beroepskwalificatie-diploma.

MUD Jeans Never Out of Stock

MUD Jeans promoot slow fashion door haar seizoensoverschrijdende collectie en tijdloze denim design. MUD plaatst bestellingen op basis van een NOOS (Never out of stock) strategie. Deze bestaat uit het maken van maandelijkse bestellingen op basis van een analyse van de vraag naar elke stijl. Met deze aanpak voorkomen we verspilling door ongewenste voorraad en koesteren we een continue lange termijn werkrelatie met onze supply chain partners met transparante prijzen en comfortabele productietijdlijnen. In de loop der tijd heeft dit geleid tot een groot vertrouwen tussen alle partners.

Mensen

B Corps zijn bedrijven die een evenwicht vinden tussen doel en winst. In tegenstelling tot standaardbedrijven hebben zij een verantwoordelijkheid tegenover hun aandeelhouders, waaronder werknemers, klanten, leveranciers, de gemeenschap en het milieu. Als trotse B Corp stelt MUD Jeans de mens centraal en analyseert zorgvuldig de impact van haar beslissingen op haar aandeelhouders. In 2020 hebben we ons aan deze waarden gehouden door solidair te blijven met onze partners in de toeleveringsketen en door onze medewerkers te steunen door ons best te doen om hun banen veilig te stellen en hen af en toe te verwennen met opbeurende geschenken. We zijn niet perfect, maar we proberen altijd beter te worden voor onze mensen.

Mens & Planeet

Mensenrechten en de rechten van de natuur zijn met elkaar verbonden. MUD Jeans heeft goed begrepen dat de strijd tegen klimaatverandering een strijd is om de mensheid en de mensenrechten te beschermen. Alleen met een gezonde planeet kunnen we toegang blijven houden tot voedsel, water en onderdak (allemaal basisrechten van de mens). En hoewel we klein zijn, hopen we dat onze circulaire jeans met minimale impact op het milieu anderen inspireren om hetzelfde te doen.


Diversiteit & Inclusiviteit  

Tijdens de Black Lives Matter-beweging in 2020 hebben velen van ons zich ernstig bezonnen, ook MUD Jeans. We realiseerden ons dat antiracistisch zijn gewoon niet goed genoeg was. We wilden dit onderwerp met nederigheid benaderen, en dus sloten we ons aan bij een B Corp-werkgroep die zich richtte op pro-inclusie en antiracisme. Hier was het de bedoeling om na te denken, kwetsbaar te zijn en iets nieuws te leren.

Onze eerste verbintenis is om deze sectie over diversiteit en inclusie permanent te maken in al onze toekomstige duurzaamheidsrapporten. Hier beloven we voortdurend na te denken over onze inspanningen en lacunes bij het opbouwen van een rechtvaardiger, gelijkwaardiger en inclusiever merk. We beloven dat we diversiteit en inclusie tot een continu gesprek zullen maken.

Nieuwe Sociale Doelen Stellen

XXX Above is an overview of our ongoing goals. Through this revision and across this report we have also identified a few additional ones for 2021:

  • Develop a MUD Jeans chemical policy
  • Begin to measure other areas of waste within our supply chain and find solutions
  • Support Yousstex International in implementing renewable energy in their production
  • Plant 10,000 trees with Justdiggit

Positief Activisme

We houden van onze planeet en willen dat toekomstige generaties ook van deze planeet kunnen genieten. Daarom genereren we een positieve impact door te pionieren met onze jeans, door de status-quo van de mode-industrie te veranderen en door andere bedrijven en consumenten in staat te stellen circulair te worden. Dit doen we door transparant te zijn, door kennis te delen en door consumenten de tools te geven om de verandering te maken. Onze social media kanalen zijn belangrijk om deze verhalen over te brengen.

Onze communicatie kanalen en aantal volgers:

  • Instagram   50k
  • Twitter   16k
  • Facebook   16k
  • LinkedIn   6k
  • Ambassador Programma   1k

Spreekevents (a summary):

  • Eye 2020 Webinar
  • Circular Design webinar
  • HVA webinar
  • Dus Wat Gaan We Doen online festival
  • Green Is The New Black live event
  • Duurzame Week online festival
  • Circular Economy Forum
  • IKEA Annual Meeting
  • Nyenrode University Events

Statement campagnes:

  • Fashion Revolution Week
  • Turning Black Friday Blue
  • World Water Day
  • ISaved Sustainability Report 2019
  • Net Zero Campaign B Corp

Webinars ↓ 

  • Monthly Student Webinar
  • Sustainability Report Webinar
  • B Together B Corp Webinars

Go Circular Podcast ↓

Edutainment is 100% MUD Jeans. Genieten van het leerproces is de sleutel tot verandering in deze wereld. Het moet leuk zijn. Daarom hebben we Go Circular gelanceerd, een podcast serie waarin milieu- en circulaire onderwerpen worden besproken in toegankelijke gesprekken tussen Laura Vicaria onze CSR Manager en interessante gasten.

Co-activaties

We weten dat we de wereld niet in ons eentje kunnen veranderen. Daarom zijn we een partnerschap aangegaan met verschillende andere disruptors, B Corps en milieu- en sociale bedrijven om onze overlappende filosofieën met elkaars publiek te delen.

nDe Kledingindustrie Verande

We hebben ons aangesloten bij verschillende initiatieven en deze gelanceerd om een impact te hebben in de mode-industrie. Het bereiken van een duurzamere toekomst zal vooral gebeuren als we kennis uitwisselen en samen opstaan.

  • Jeans Redesign

  • Denim Deal

  • Road to 100

  • Switching Gear Network

  • Textile Exchange

  • Green Deal

  • Double VAT

  • BVM


“If you want to go fast, go alone. If you wan to go far, go together.” - African Proverb



Inclusiviteit & Diversiteit

In 2020 begrijpt elk merk hoe belangrijk het is om diverser en inclusiever te zijn. Bij MUD Jeans weten we dat we vooruitgang kunnen boeken en diverser kunnen zijn.

Om duidelijk te zijn over de definitie, diversiteit betekent het verschil binnen een groep mensen. Dat verschil kan geslacht, seksualiteit, handicap, lichaamsbeeld zijn. Inclusie gaat over het gevoel dat verschillende identiteiten worden gewaardeerd, benut en verwelkomd binnen een bepaalde setting.

Ons doel is om inhoud te maken die divers en inclusief is. Inhoud maken die resoneert met ons publiek, zodat zij zichzelf zien in onze inhoud. Dit vraagt om meer dan een afbeelding. Het vereist dieper nadenken, onderzoek doen, verschillende perspectieven en pijnpunten begrijpen.

We streven naar meer diversiteit in onze beeldkeuzes en modellen die we laten zien. En we doen momenteel onderzoek (interviews en podcasts) om de wensen van onze diverse gemeenschap beter te begrijpen.

Toegevoegd aan winkelwagen

Product title

€29,95

€29,95

Verwijderen

Totaal

Subtotaal

Verzending Gratis

Totaal

Terugkeren naar winkel