Het begon in 2012, toen Bert van Son MUD Jeans oprichtte. Met 30 jaar ervaring in de mode-industrie heeft hij het allemaal meegemaakt. Hij was getuige van het feit dat het leven van fabrieksarbeiders buitengewoon veeleisend is en dat de eindeloze vraag naar materiaal als gevolg van de explosieve productie onze planeet verwoest. Hij wilde de dingen anders doen.
Waarom jeans? Nou, jeans zijn één van de meest vervuilende items binnen de mode-industrie. Om de katoenplanten op de plantages water te geven en het garen te verven, wordt naast stinkende chemicaliën ongeveer 7.000 liter water gebruikt. En dat allemaal voor de productie van één jeans. Met meer dan 2 miljard jeans die jaarlijks worden verkocht, kan de impact van het recyclen van jeans en het gebruik van biologisch katoen enorm zijn.
Een wereld zonder afval
Het is onze missie om de vervuilende mode-industrie te veranderen door te beginnen met hét meest populaire kledingstuk: de spijkerbroek. Elke MUD-Jeans wordt namelijk na gebruik gerecycled en zo voorkomen wij dat deze duurzame grondstof op de afvalhoop belandt.
Naar een nieuwe economie
Bert gelooft dat plezier hebben zonder de aarde en haar bronnen te vernietigen mogelijk is. Samen met zijn team transformeerde Bert MUD Jeans tot hét pionierende circulaire modebedrijf, introduceerde hij in 2013 het baanbrekende Lease a Jeans-Model en bracht hij consequent de principes van de circulaire economie in de praktijk.
We willen dat toekomstige generaties net zoveel van deze planeet kunnen genieten als wij.
Om de mode-industrie radicaal te veranderen, richten wij ons daarom op drie pijlers.
> Circulaire economie
Een circulaire economie is voor ons hét alternatief, voor de traditionele lineaire economie waarbij grondstoffen worden gebruikt, producten van die grondstoffen worden gemaakt en de producten uiteindelijk weer afval worden. In een circulaire economie worden grondstoffen tijdens het gebruik op hun hoogste waarde gehouden en gaan ze na gebruik weer terug het productieproces in, waardoor ze dus nooit als afval eindigen. Op dit moment bevatten onze jeans 40% post-consumer gerecycled katoen. Maar, voor ons is dit nog niet genoeg, en daarom streven wij altijd naar het verder ontwikkelen en verbeteren van onze producten. Ons doel is om als eerste jeans te introduceren die gemaakt zijn van 100% post-consumer gerecycled katoen.
> Eerlijke fabrieken
Een spijkerbroek gemaakt door tevreden werknemers? 100% mogelijk. MUD Jeans werkt alleen samen met geselecteerde fabrikanten die het welzijn van alle betrokkenen waarborgen.
Onze jeans zijn gemaakt met Global Organic Textiles Standard (GOTS) gecertificeerd katoen. GOTS ziet erop toe dat de boeren onder eerlijke en veilige omstandigheden werken en dat er in geen enkel stadium pesticiden, insecticiden of giftige chemicaliën worden gebruikt.
Habib Ben Mansour, de eigenaar van Yousstex International en dus onze jeansleverancier, zorgt goed voor zijn personeel en zegt dat hij nobele producten maakt. Wij zijn het daar helemaal mee eens.
> Positief Activisme
Met een glimlach op ons gezicht vertellen we de wereld hoe het recyclen van jeans en het gebruik van innovatieve productietechnieken de wereld ten goede zal veranderen. Door kennis te delen en transparant te zijn, inspireren we anderen om hetzelfde te doen. Wij nodigen ondernemers en studenten uit om hun interviewvragen te delen tijdens onze maandelijkse Zoom ‘being a circular business’.
Iedereen circulair?
Dat zou mooi zijn, toch? Maar hier schuilt een kleine uitdaging. Om de circulaire economie aantrekkelijk te maken in de mode, zou gerecycled katoen goedkoper moeten zijn dan nieuw geproduceerd katoen. Dit is helaas niet het geval, of althans, nóg niet. Maar, wij gaan de uitdaging aan. Wij nemen het voortouw en zullen de wereld laten zien dat wij een volledig circulair denim merk kunnen creëren.
De MUD-methode
Niet geheel onbelangrijk: jouw sexy vormen
Klassieke pasvormen
Seizoensloos, modieus én van hoge kwaliteit. Dat is de beste manier om onze jeans te omschrijven. Wij maken op een duurzame manier klassieke pasvormen en voegen af en toe vernieuwende stijlen of kleuren toe. Dit doen we altijd geïnspireerd door de natuur en met behulp van innovatieve technieken.